11 listopada 2019
hybrydowy

Jak działa silnik Hybrydowy?

Hybryda jako słowo ma wiele znaczeń i wykorzystywana jest w wielu aspektach życiowych. Jednakże istnieje pewne podobieństwo, które łączy wszystkie definicje. To połączenie zwykle rzeczy sobie przeciwnych, o których nie pomyślelibyśmy, iż kiedykolwiek będą współdziałały ze sobą. Tak określać możemy też silniki hybrydowe w nowoczesnych autach. Czymże jest zatem hybryda motoryzacyjna? Napęd tego typu obejmuje działanie, w tym samym czasie lub na przemian dwóch silników – spalinowego i elektrycznego. Sposób ten wydaje się nierzeczywisty, gdyż na co dzień stajemy przed wyborem jednego z nich. Wygoda takiego rozwiązania pozwala na zaoszczędzenie paliwa w miejscach, gdzie poruszamy się z niewielką prędkością np. w mieście. Silnik spalinowy obejmuje zatem spektrum, w którym rozwijane są większe prędkości.

Jego moc jest zwykle o wiele mniejsza niż w tradycyjnym modelu, gdyż musi być on dostosowany do pracy z drugim, dużo słabszym napędem elektrycznym. Działanie hybrydy różni się w zależności od producenta, jednak efektem końcowym jest zawsze sprawnie funkcjonujący układ, który zapewnia bezpieczeństwo kierowcy jak i pasażerom. Podczas pracy spalinowego silnika, elektryczna część może być stosowana jako prądnica ładująca akumulator, generujący i magazynujący energię, która jest potem wykorzystywana przy odmiennej sytuacji. Hybryda sterowana jest w całości elektrycznie, aby maksymalnie wykorzystać energię obu silników. Jak wszystkie technologiczne rozwiązania napęd hybrydowy ma swoje wady i zalety. Niepodważalnym atutem takiego rozwiązania jest znacznie mniejsza emisja szkodliwych spalin oraz optymalne zużycie paliwa. W efekcie został zmniejszony również poziom hałasu, który zwykle nie jest pozytywnie odbierany przez innych użytkowników jezdni.

Oprócz mocnych stron takiej koncepcji pojawiają się także negatywne aspekty. Jednym z największych jest wykorzystanie bardziej zaawansowanych akumulatorów i skomplikowany układ, co skutkuje wyższą ceną wyjściową auta. Ponadto zwiększa się znacznie masa oraz rozmiar całego samochodu, co nie wpływa dobrze na prowadzenie pojazdu, szczególnie w ciasnych uliczkach i na parkingach. Różnorodność napędu hybrydowego na rynku światowym pozwoliła na bardziej, bądź mniej skuteczny podział ze względu na ogólny zarys pracy całego układu.

Równoległe połączenie polega na pracy obu silników, gdy auto korzysta z wyższej mocy, a przy hamowaniu działaniu podlega wyłącznie silnik elektryczny. Charakterystyczne dla tego rodzaju jest połączenie mechaniczne silnika spalinowego do kół. Szeregowy układ różni się napędzaniem generatora prądu przez silnik spalinowy przez cały czas pracy. Dzięki temu niewykorzystana w danym czasie energia składowana jest w akumulatorach, którymi posiłkuje się napęd elektryczny podczas czynnego funkcjonowania. Istnieje również układ szeregowo-równoległy, który analogicznie jest powiązaniem dwóch poprzednich typów. Obecnie nie tylko samochody osobowe korzystają z tego typu rozwiązań. Napęd hybrydowy doskonale sprawdza się w przypadku maszyn, które często ruszają i zatrzymują się. Przykładem mogą być autobusy, śmieciarki, czy inne pojazdy użyteczności publicznej. Ciekawostką jest również, iż układ tego typu jest z powodzeniem wykorzystywana w motorowerach, a także okrętach podwodnych.

Hybrydowy napęd to wciąż dopracowywana technologia, na którą stać nielicznych. Z roku na rok na rynku aut obserwuje się jednak wzrost sprzedaży nawet o 30%. Nie wszystkich jednak przekonuje utrata mocy na rzecz zdrowego środowiska. Hybryda to energooszczędny i ekologiczny sposób, który z pewnością w przyszłości przekona do siebie wielu sceptycznie nastawionych fanów motoryzacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *